21.-23.7.2017

Po priporočilih »Vrhniške« ekipe, ki je lani obiskala ta sejem in prijaznemu vabilu Philippa Gardermina (urednik Aufwinda), sva z Urošom sklenila, da bova letos tudi midva med nekaj tisoč obiskovalci šeste ponovitve sejma z imenom Segelflugmesse v Schwabmünchnu.

Gre za tradicionalno, vsakoletno prireditev, namenjeno predvsem proizvajalcem in prodajalcem RC jadralnih in vlečnih letal in pripadajoče opreme. Sejem se odvija na športnem letališču, zraven mesteca Schwabmünchen cca. 90 km zahodno od Münchna. Organiziran je zelo profesionalno, postavljeni so veliki razstavni šotori in vsa spremljajoča oprema, na katerih je letos preko trideset razstavljavcev predstavljajo svoje izdelke. Najbolj zanimiv pa je seveda »letalni« del sejma – vsak od razstavljavcev ima na voljo samostojne termine za letenje in predstavitev svojih letal »v akciji«.

Sejem je zelo »nemško« orientiran – velika večina razstavljavcev je bila iz Nemčije, nekaj njih iz Avstrije. Sejem je tridnevni, pri čemer je prvi dan, petek, namenjen prihodu razstavljavcev, pripravi in testiranju modelov in treningu predstavitvenih letov. Glavni dan prireditve je drugi dan, sobota, ko se je ob 9:30 začel letalni program, ki je ob dobrem vodenju in komentiranju tekoče potekal vse do poznega popoldneva. Tretji dan, v nedeljo, poteka letalni program še v dopoldanskem času, v bistvu pa so prikazani leti ponovitev sobotnega dela.

Na pot je naša ekipa – voznik Uroš, sin Andraž, Jože Remec in jaz, krenila v soboto zgodaj zjutraj ob dveh ponoči in začuda brez stanja v poletnih prometnih kolonah (z enim postankom - nemškemu prijatelju modelarju smo spotoma odpeljali nov trup in rep za njegov model DG 600 od Vlade Kobilice, ki ga je uspel razbiti na pobočnem jadranju v Italiji; pozabil je priviti objemko na nosilcu kril in krila so se mu med dinamičnim pobočnem letenju enostavno iztaknila iz trupa….) smo ob osmih zjutraj prispeli v Schwabmunchen.

Na letošnjem sejmu se je na skupnem razstavnem prostoru z Modellbau Bruckmann predstavil tudi Matjaž Remec (Remec design), ki je predstavil svoj zadnji izdelek – model jadralnega letala s FES pogonom v nosu trupa modela Jonker JS3 v merilu 1:2 z razpetino kril 7,5m in dolžino (dvodelnega) trupa skoraj 3,5m. Tudi ta novi Jonker je narisal in skonstruiral Rastko Kos, Matjažu in Jožetu pa vse čestitke za še en vrhunski izdelek! Poleg JS3 so v letalnem delu (obe Remčevi letali je letel Gernot Bruckmann, ki je to delo po pričakovanju opravil vrhunsko) predstavili tudi svojo osem metrsko različico modelaWindex 1200C (merilo 1:1,5), ki je prav tako navdušila, saj je ob končnem glasovanju občinstva v soboto prejela drugo nagrado za najbolj atraktiven model sejma (prvo mesto je zasluženo pripadlo 15 metrskemu modelu ETA - Modellbau Bruckmann). Tudi ETA je v dobršni meri slovenski proizvod (aerodinamika in 3D modeliranje Rastko Kos, 3D rezkanje pramodelov trupa Jože Remec, izdelava kalupov in trupa Marko Kljajič).

Velika večina prikazanih letov v sobotnem delu je bila izpeljani vrhunsko, vsak od razstavljavcev je seveda želel gledalcem – potencialnim kupcem, prikazati zmožnosti svojih modelov v najboljši luči. Leti modelov letal so bili atraktivni, šlepi letal natančni in estetski, vključno z nizkimi preleti modelov letal v šlepu preko letališča. Novosti je bilo videti predvsem pri uporabi uvlačljivih elektro impeler pogonov, ki so sedaj postali enakovredna alternativa FES pogonom in uvljačljivim »žirafa« pogonom. Kar nekaj je bilo vlečnih modelov z elektro pogonom, ki so prav tako po performansah povsem enakovredni svojim motornim bratom – omejitev pri njih pa še vedno ostaja kapaciteta baterij oziroma časi letov.

Po zaključku sobotnega dnevnega programa in enournem odmoru se je program nadaljeval s večernim show programom, ki je bil prava paša za oči – od leta modela jadralnega letala v merilu 1:1, do ruskega old timer vojaškega jadralnega letala, pa letenja dveh vojaških modelov letal iz petdesetih let v paru in prikaz letalskih (RENO) dirk, pa do jeta s hitrostjo preko 300 km/h pol metra nad koruzo. Da ne omenjam osem letne francoske punčke, ki je odpeljala dih jemajoč program s helikopterjem…..da o dveh res vrhunskih JET nastopih sploh ne govorimo.</p> <p>A, višek dneva je šele prišel…. Ob desetih zvečer, pod blagim sojem lune, se je začel nočni program….

Odvrtel se je dve urni program leta približno 15 modelov letal in helikopterjev, vsi opremljeni z lučmi za nočno vožnjo. Od šlepa dveh jadralnih letal hkrati na enem vlečnem modelu, do akrobatskih 3D letov 3+ metrskih akrobatski modelov, do nočnih letov helikopterjev (da, ista osemletna punčka je odpeljala z osvetljenim helikopterjem še en fizikalno težko razložljiv program…). Vrhunec tega dela je zopet pripadel Gernot Bruckmannu, ki je s svojo Extra 330 SC X-treme 3D odpeljal vrhunski akrobatski program – med figurami je bila med najbolj atraktivnimi ta, ko je na letalu v višini cca. 300m ugasnil luči in jih znova prižgal približno 15 sekund kasneje, ko je bilo letalo v ploskem vriju kakih 50m nad zemljo. Zaključek nočnega programa je začinil mogočen ognjemet, ki je bil po dolžini in kvaliteti boljši od npr. novoletnega ljubljanskega.</p> <p>Skratka vrhunska večerna in nočna predstava, ki sta bili pika na i celotnega dnevnega dogajanja.</p> <p>Naslednji dan sem govoril z Gernortom o nočnem letenju in povedal mi je, da letenje ponoči zanj ne predstavlja nobene razlike od letenja podnevi. Rekel je, da bi enako letel tudi z bistveno manj osvetljenim modelom, a da ga gledalci potem ne bi videli skoraj nič. Moteče je le letenje v mraku, ko se dobro ne vidi več letala, luči zaradi premalo teme pa so prav tako premalo vidne. A tako to pravi večkratni svetovni prvak v večih disciplinah, jaz si še vedno ne prestavljam akrobatskega letenja ponoči.</p> <p>Polni vtisov smo ob polnoči hitro zaspali v našem šotoru, ki smo ga postavili na travniku ob razstaviščnem prostoru. Nedeljsko jutro je bilo oblačno z rahlimi občasnimi padavinami, zato je padla odločitev, da ne čakamo na boljše vreme, ampak izkoristimo bližino in obiščemo še letalski oddelek müchenskega tehničnega muzeja v Schleisheimu; muzej je odličen in ga toplo priporočamo vsem ljubiteljem letal!

Kaj reči kot zaključek o sejmu – je odlično organizirana prireditev, kjer na enem mestu vidiš na tleh in v zraku vrhunske modele, »smetano« pa prireditvi doda še sobotni večerni in nočni program, ki ga ne smete izpustiti. Skratka popoln modelarski dan, čisti »presežek«.

Zagotovo bom ta sejem v prihodnjih letih obiskal še kdaj. Datum naslednjega je že znan, 20. -22.7. 2018 

Janko Cajhen

Več slik... 

 

 

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""</p>"</p>"</p>"